Aneby kommuns kriswebbplats

Aneby kommuns kriswebbplats är i nuläget inte aktiverad. Gå till aneby.se.

Information vid kriser

Vid en större händelse eller störning informerar Aneby kommun på flera sätt, beroende på vad som inträffat:

Kommunikationskanaler vid kris

  • aneby.se, Aneby kommuns webbplats, är vår huvudkanal för information.
  • Sveriges Radio Jönköping P4, Trafik och service.
  • Kommunens sociala medier, exempelvis Aneby kommuns Facebook.
  • Fungerar inte våra vanliga kanaler kan vi aktivera kommunens informationsplatser.
  • Aneby kommuns växel, 0380-46100
  • Upplysningscentral, en utökad telefonväxel, som inrättas i Kommunhuset och som du kan ringa till på ett speciellt telefonnummer, som vi meddelar via radion.
  • Genom att sända ett VMA – viktigt meddelande till allmänheten via radio/TV.

Kommunens informationsplatser

Om vi befinner oss i ett krisläge, där våra vanliga kanaler för information inte fungerar, kan vi aktivera kommunens informationsplatser. Informationsplatser finns i våra fyra tätorter. Här sätter kommunen upp anslag med viktig information. När situationen kräver kan vi också bemanna informationsplatsen.

  • Informationsplatserna används endast i kris och när ingen av våra andra kanaler fungerar.
  • Det är bara Aneby kommun som använder informationsplatserna.
  • Vi informerar om det som rör kommunal verksamhet i första hand.
  • Vi skyltar från gatan och använder Sveriges Radio P4 för att meddela när informationsplatserna är aktiverade.
  • När informationsplatsen inte är aktiv finns ett anslag som informerar om att den här platsen är utsedd för krisinformation.