Vid en större händelse eller störning informerar Aneby kommun på flera sätt, beroende på vad som inträffat:
Kommunikationskanaler vid kris
- aneby.se, Aneby kommuns webbplats, är vår huvudkanal för information.
- Sveriges Radio Jönköping P4, Trafik och service.
- Kommunens sociala medier, exempelvis Aneby kommuns Facebook.
- Fungerar inte våra vanliga kanaler kan vi aktivera kommunens informationsplatser.
- Aneby kommuns växel, 0380-46100
- Upplysningscentral, en utökad telefonväxel, som inrättas i Kommunhuset och som du kan ringa till på ett speciellt telefonnummer, som vi meddelar via radion.
- Genom att sända ett VMA – viktigt meddelande till allmänheten via radio/TV.
Kommunens informationsplatser
Om vi befinner oss i ett krisläge, där våra vanliga kanaler för information inte fungerar, kan vi aktivera kommunens informationsplatser. Informationsplatser finns i våra fyra tätorter. Här sätter kommunen upp anslag med viktig information. När situationen kräver kan vi också bemanna informationsplatsen.
- Informationsplatserna används endast i kris och när ingen av våra andra kanaler fungerar.
- Det är bara Aneby kommun som använder informationsplatserna.
- Vi informerar om det som rör kommunal verksamhet i första hand.
- Vi skyltar från gatan och använder Sveriges Radio P4 för att meddela när informationsplatserna är aktiverade.
- När informationsplatsen inte är aktiv finns ett anslag som informerar om att den här platsen är utsedd för krisinformation.